Actividades: MEMÒRIA D'ACTIVITATS DE L'ENTITAT L'ANY 2006 (Català)

Informe de Actividades Colectivo Maloka

JORNADA SOBRE ACTUALITAT COLOMBIANA
  • Dimecres, 18 de gener 19:30 pm. Seu de l'Associació Catalana per la pau Conferencia - El moviment camperol a Colòmbia en el Magdalena Mig. Història del moviment camperol en una de les zones més afectats pel conflicte social i polític colombià. Ponente: Héctor Mondragon - Assesor de Convergencia Campesina, Negra e Indigena de Colombia

• Dijous 19 de enero, 19:00 horas: :llançament de la cartilla "Moviments socials, una alternativa democràtica al conflicte colombià" Auditori del Pati Manning. Presenta: Héctor Mondragon Assesor de Convergencia Campesina, Negra e Indigena de Colombia.

• Dimarts 17 de gener, hora 19:OO Casa de la Solidaritat - Conferencia-"Les lluites indígenes colombianes per la recuperació de les seves terres: crònica 2005" L'any passat les comunitats indígenes del Cauca colombià van protagonitzar importants lluites per la recuperació de les seves terres, Hèctor Mondragón, assessor del moviment de la Convergència Camperola, Negra en Indígena de Colòmbia va estar molt prop de tot aquest procés i ha estat testimoni excepcional de l'esdevingut

• Divendres a les 19:30 hs. Presentació de l´observatori internacional de pau a Catalunya i de l´informe el.laborat per un grup de brigadistes sobre la situació de DDHH a la regió del Magdalena Medio ( Colòmbia) lLoc aquest den el centre cívic Pati Llimona.

• Divendres 3 de març a les 19H Conferencia: "Dones i desplaçament a Colòmbia: entre el desarrelament i la resistència civil" a càrrec De Betty Port (Organització Femenina Popular) i Marta Giraldo (Ruta Pacífica) Biblioteca Manuel de Pedrolo- Sant Pere de Ribes telf 938964021 Convoca : Maloka Colòmbia

JORNADA DOCUMENTALS DE LA DIRECTORA COLOMBIANA MARTHA RODRIGUEZ
  • MOSTRA DE DOCUMENTALS DE LA DIRECTORA COLOMBIANA MARTA RODRIGUEZ LLOC: Centri Civic Pati Llimona. Tres dilluns consecutius de video-forums a càrrec de Carlos Obando, periodista colombià i realitzador documental qui presentarà el treball de Marta Rodríguez, una de les més importants documentalistes colombianes la vida de les quals ha estat dedicada a analitzar aspectes difícils de la Colòmbia social, a denunciar maltractaments i a posar en evidències cultures indígenes en via d'extinció.

• Dilluns 13 DE març 20.00 hrs MAI MAS (56' / Antioquia(Urabá)-Va xocar / 2001) La situació de deshonra en la qual comunament es troben els desplaçats del país, viola la seva dignitat com éssers humans. Entre els seus drets fonamentals vulnerats amb major freqüència, vam trobar: el dret a la vida, a la integritat psíquica i física, a la seguretat i llibertat personal, a la igualtat, a la no discriminació, a la lliure circulació i residència, als drets econòmics, socials i culturals.

• Dilluns 20 de març 20.00 hrs LA FULLA SAGRADA (54' / Bogotá / 2002) Descriu la desigualtat tradicional de les comunitats indígenes i el seu conflicte amb el cultiu de la fulla de coca. A més mostra les qualitats medicinales d'aquesta fulla, emmarcades dintre de la realitat actual.

• Dilluns 27 de març 20.00 hrs UNA CASA SOLAMENT ES VENÇ (51' / Antioquia-Urabá / 2004) El documental és un intens testimoniatge que ens va donar Marta Palma en l'any de 1999, en el coliseo de Turbo, Urabá Antioqueño, on van viure tres anys les comunitats afrocolombianas desplaçades violentament del Cacarica, en el baix Atrato, Va xocar. Organitza: Col·lectiu Maloka Colòmbia

Seminari: Guerra global, Seguretat i Drets Humans
  • Dissabte 1 d'abril- Seminari: Guerra global, Seguretat i Drets Humans Lloc: Seu Federació Catalana de OnGs c/ Tàpies 1-3 Convoca: Maloka Colòmbia Presentació: L

• 9am a 10am Mòdul 1. El debat entorn de la guerra actual. Teories de guerra. Docent: Rubén Benedicto Salmerón 1 - Introducció: - Guerres de Tercera Ona - Guerres de Quarta Generació - Guerres de Quarta Època. - Guerra d'Informació. - Guerra Asimètrica. - Revolució dels Assumptes Militars. -

• 10 a 10:15 am Mòdul 2. Doctrina militar. Hora 10:15 a 11:15 am Docent: Rubén Benedicto Salmerón . - Què és la doctrina militar. - Guerra i Pau en la doctrina militar. Conceptes "auxiliars" o Continu operacional, rang d'operacions militars, teatre d'operacions... o Formes de conflicte: guerra d'alta, mitjana i baixa intensitat; contrainsurgencia, terrorisme o La cosmovisión del guerrer.

• 11:30 am Mòdul 3. La guerra com forma de govern. Docent: Rubén Benedicto Salmerón 1 hora. o La dissolució de les fronteres entre Paz i guerra. L'estat d'excepció permanent. o No fronteres. o No lloc. o Guerra, posmodernidad i treball: cap a l'hegemonia de l'immaterial i el no mesurable o De la societat disciplinar a la societat de control: la guerra com forma de govern imperial. Biopoder-bioguerra.

• 16:00. Mòdul 4. Seguretat nacional, democràtica i ciutadana. Docent: Pablo Emilio Angarita Canyes Hora i mitja. - Dinàmiques de guerra i pau - Doctrina de seguretat internacional …Bush-Blair, 11S, 11M - La Doctrina "Uribush" : "Seguretat democràtica" a Colòmbia - Per una seguretat dels Drets Humans

• 16:45 am Mòdul 5. Conflicte armat a Colòmbia Docent: Pablo Emilio Angarita Canyes Hora i mitja. - Dinàmica interna i implicacions Llatinoamericanes - L'actual negociació amb els grups paramilitars i les comandes de: - Veritat, Justícia i Reparació - El conflicte urbà a Colòmbia, noves dimensions de sobirania - Els moviments socials i polítics en la crisi actual de la societat colombiana i el context llatinoamericà.

TAULA RODONA "TROBADA PER COLÒMBIA"
  • Dimarts, 25 d'abril hora: 19:00. TAULA RODONA "TROBADA PER COLÒMBIA" Amb motiu de la celebració dels esdeveniments programats per la Taula Catalana para el mes d'abril, es trobaran a Barcelona representants de diverses organitzacions socials colombianes. AL Col·lectiu Maloka li ha semblat important obrir un espai per a escoltar-los. HÈCTOR-LEÓN MONCAYO SALCEDO. ILSA. Institut Llatinoamericà de Serveis Legals Alternatius ONG de Drets Humans JEFFERSON OREJUELA WALDO. REPRESENTANT DE COMUNITATS DE CACARICA, CURVARADÓ I JIGUAMIANDÓ Representant de les comunitats, situades en el Baix Atrato, Departament del Va xocar. Les comunitats són víctimes de l'apropiació il·legal i per la força de les seves 'caserius' i de terres de les comunitats. EDER JAIR SÁNCHEZ ZAMBRANO. ANUC-Putumayo. Associació d'Usuaris Camperols de Colòmbia, ANUC LUIS EVELIS ANDRADE. ONIC. Líder Indígena del Poblo Emberá, comunitat de Riosucio, Va xocar, Colòmbia. DIANA PATRICIA SÁNCHEZ LARA. MINGA. Associació per a la Promoció Social Alternativa. MARCO ALBERTO ROMERO SILVA. CODHES. ONG Drets Humans IVAN CEPEDA. - FUNDACIÓ MANUEL CEPEDA.- MOVIMENT DE VICTIMAS DE CRIMS D'ESTAT. Altres convidats: Betty Port de l'Organització Femenina Popular, Martha Giraldo de la Ruta Pacífica i Cessar Jerez, assessor de l'Associació Camperola de Cimitarra

• Dilluns15 de maig: ASSEGUDA SILENCIOSA PER LA VIDA I LA PAU EN COLÒMBIA Les organitzacions sotasignants convoquem a una asseguda silenciosa el dia dilluns 15 de maig a les 7pm en la plaça Sant Jaume per a donar suport la Mobilització contra el TLC, per la Vida Digna i la Sobirania Nacional que realitzaran la Convergencia Camperola Negra i Indígena de Colòmbia i altres organitzacions camperoles, aquest dia, en tot el territori colombià. Signes: Asociación de Juristas Sin Fronteras, Asociación Catalana por la Paz, Fundació Pau i Solidaritat, Colectivo Maloka Colombia, Comité Intersindical, Comité de Solidaridad con los Pueblos Indígenas de América Latina, IPO (Obsevatori Internacional Pau), Asamblea por la Comunicación Social, Can Masdeu, Comissió Catalana de Ayuda al Refugiat, Associació Catalana de Brigadistas a Nicaragua.

TROBADA AMB COMUNITAS NEGRES DE COLOMBIA
  • Dimarts 20 de juny de 2006 . Hora 19:00 Trobada amb integrants del Procés de Comunitats Negres (PCN) de Colòmbia (El PCN agrupa organitzacions i persones que treballen pel reconeixement i la implementació dels drets al territori, la identitat, la participació i el desenvolupament de la comunitat afrodescendent colombiana. Al llarg dels últims anys, el PCN ha fet esforços per difondre les violacions als drets humans que viuen aquestes comunitats). Lloc: Centre Civic la Sedeta Amb la participació de: Naka Mandinga, fundador del PCN María Elcina València, integrant del PCN, cantautora i poeta També: música afrocolombiana Organitzen amb: Observatori del Deute en la Globalització (ODG) JORNADA SOBRE EL MAGDALENA MEDIO A COLÒMBIA
  • Jornada: "EL MAGDALENA MIG (COLÒMBIA): UN EXEMPLE DE DESTRUCCIÓ DEL TEIXIT SOCIAL ASSOCIATIU A LES MANS DE L'ESTAT" Centri Cívic La Sedeta (c/Sicília, 321. Metre Sagrada Família)
  • Divendres 30 de juny: L'Estat colombià contra les organitzacions socials per què? com? - 19h Ponència-marc: La Xarxa de l'Armada: una potent màquina destructora de les organitzacions socials en Barrancabermeja i el Magdalena Mig. - Ponent: Miguel Port, advocat, defensor de DDHH, exiliat de Colòmbia des del 2.000 per investigar i denunciar els mecanismes de guerra bruta utilitzats per l'Estat colombià contra les organitzacions socials barranqueñas. Co-autor del llibre "Avui, com ahir, persistint per la vida. Xarxes d'intel·ligència i extermini en Barrancabermeja.". 20h Concerto-recital de petit format amb Els Passatgers, grup de Medellín també exiliat per motius polítics.
  • Dissabte 1 de juliol: Exemples de resistència civil -
  • 17. 00AM Resistint com camperols i des del rural. Ponent: César Jerez, integrant i assessor de l'Associació Camperola de la Vall del Ric Cimitarra (ACVC).
  • - 17:45 Resistint com dones i des de l'urbà. Ponent: Betty Port, integrant de l'Organització Femenina Popular (OFP) de Barrancabermeja.

ALTRES PROJECTES EN CURS:
  • Projecte d'elaboració i publicació de cartilla sobre Moviments Socials Colombians finançat pel fons Cata-la de Cooperació al Desenvolupament . Publicació en la web de Maloka i edició i publicació amb Justícia i Pau. Data de llançament de la cartilla: 19 de gener de 2006 .

• Projecte de disseny i ampliació de la Web de Maloka. Projecte finançat pel fons Cata-la de Cooperació al Desenvolupament en curs. -

• Projecte de Cooperació "Protecció i defensa dels DDHH en el Vall de Cimitara" presentat en concertació juntament amb L´Associació Catalana per la Pau i L´associació de Brigadistes per Nicaragua. (2004-2005) aprovat per Barcelona Solidària.

• Projecte de Cooperació amb la OFP (Organització Femenina Popular) : "Salut Preventiva en la dona i promoció de la medicina alternativa en el Magdalena Mig" a presentar-se en 2006 a Barcelona Solidaria

• Projecte de Cooperació amb la Asociación Campesina de Cimitarra: "Les dones i la seguretat alimentària dins el Pla d'intervenció estratègica de la zona de Desenvolupament integral del Sud de Bolívar".

• Projecte amb el Departament de Benestar i Família: . "Experiència pilot d'acollida, inserció soci-laboral i intergración de les dones colombianes immigrants en la societat catalana"

• Participació en l'organització i formació d'un grup de brigadistas que van fer acompanyament a l'Associació Camperola de Cimitarra aquest estiu de 2005, des de IPO (International Peace Obaservatory) amb altres organitzacions catalanes com l'Associació Catalana per la Pau i l'Associació de Brigadistas a Nicaragua. -