Actividades: Memoria d´Activitas 2007- versión catalana

Memòria d'activitats de l'entitat durant l'any 2007

? 19 de Gener, 19:30h
Informe de la Brigada catalana d'acompanyament 2006

La presentació de l'informe de la Brigada catalana d'acompanyament any 2006 "Colòmbia: comunitats en resistència", es va realitzar amb la participació de Isaura Navarrès, diputada per Esquerra Unida al congrés de diputats; Nicholas Udu-Gamma, membre de l'Observatori Internacional de Pau a Colòmbia; Ana Basanta, membre de l'Observatori Internacional de Pau de Catalunya; Luz Perly Còrdova, representant de l'Associació Camperola de Arauca; i el senyor Ramiro Ortega, representant de l'Associació Camperola de la Vall del ric Cimitarra. L'esdeveniment es porto a terme en la sala d'actes del Col•legi de Periodistes de Catalunya.

? 26 de Gener, 19:30h
Cicle Gener Març: "Acompanyament Polític com estratègia de cooperació per al desenvolupament: Els processos de les comunitats en resistència a Colòmbia, Guatemala, Mèxic i Palestina"

En coordinació amb Acompaz, l'Observatori Internacional de pau, i les Brigades Internacionals de pau de Catalunya, vam voler aproximar-nos a l'acompanyament polític que realitzen les organitzacions internacionals en països en conflicte o posconflicto, a través de l'anàlisi del treball que es realitza sobre el terreny. L'acte es va portar a terme en les instal•lacions del Servei Civil Internacional.

? 9 de Febrer, 19:30h

En aquesta segona oportunitat, l'acte es titulo "La importància de l'acompanyament a organitzacions socials i de Drets Humans a Colòmbia". Amb la participació de Betty Puerto, defensora de Drets Humans i membre de diverses organitzacions per la defensa dels Drets Humans a Colòmbia, es va exposar el treball de dues organitzacions colombianes que treballen per aquesta causa. La primera d'elles el "Moviment de Víctimes de crims d'estat de Colòmbia", centra el seu actuar en la creació d'una xarxa nacional participativa que treballi entorn del descobriment i la denúncia dels mètodes criminals que l'Estat pretén perpetuar a través de la impunitat. Per la seva banda, la segona organització, la "Fundació Manuel Cepeda para la pau, la justícia social i la cultura", advoca per la memòria com font de justícia, reparació i reconstrucció de teixits socials que han estat destruïts per la violència. L'acte portat a terme en les instal•lacions del Servei Civil Internacional, va finalitzar amb la passada d'un documental que explica la història del Moviment de Víctimes de Crims d'Estat de Colòmbia.

? 21 de Febrer, 19h
Jornada contra la impunitat i les violacions dels Drets Humans a Colombia

Es realitzo una concentració en la Plaça Sant Jaume conjuntament amb IPO Catalunya i Acompaz, per a recordar i denunciar una vegada més la massacre-infanticidio comesa per l'Exèrcit Colombià el 21 de febrer de 2005 en contra de vuit membres de la Comunitat de Pau de San José d'Apartado. Entre les víctimes d'aquest crim de lesa Humanitat es trobava Luis Eduardo Guerra, històric líder d'aquesta comunitat i tres nens de 18 mesos, sis i onze anys respectivament. Una de les finalitats de la jornada és denunciar la impunitat en la qual encara es troben la majoria de crims en contra de la població civil colombiana.

? 8 de Març, 19h
Art en Femeni

El Col•lectiu Maloka, a través del seu projecte Dones pa'lante va participar en l'esdeveniment "Art en Femeni" que l'àrea jove de l'Ajuntament de l'Hospitalet va organitzar en commemoració del dia internacional de la dona treballadora. Tenint com tema central "la dona en el món" es va organitzar una mostra recopilatoria de diferents expressions artístiques. La nostra participació va consistir en una mostra fotogràfica sobre el Moviment femení a Colòmbia, juntament amb l'actuació de La "Chiqui", una narradora oral vinculada activament al projecte Dones pa'lante, que delecto al públic amb els seus meravellosos contes. L'activitat es va realitzar en el Centre Cultural La Bobila.

? 5 de Maig, 19h
Conferència: "Parapolitica i perspectives a Colòmbia"

Amb la finalitat de donar a conèixer la complexa problemàtica per la qual travessa Colòmbia, el Col•lectiu Maloka en associació amb el Polo Democràtic-Espanya, van organitzar una conferència sobri "Parapolítica i Perspectives a Colòmbia", aprofitant la presència a Barcelona del senador Gustavo Petro, portaveu del pol democràtic alternatiu (PDA), partit que agrupa a totes les esquerres i que lidera el debat sobre el règim Narco-paramilitar del govern de Alvaro Uribe. L'acte va tenir lloc en la seu de Fedelatina.

? 12 de Maig, 10 a 12h
Tallers de creació col•lectiva de Feminitat dintre del marc del projecte Dones pa'lante

A través de la dansa, la ceràmica i els jocs teatrals, es va proposar una jornada en la qual homes i dones van poder retrobar-se amb els aspectes menys evidents de la seva naturalesa creadora. L'objectiu de la jornada va anar que les persones assistents es revaloritzessin com éssers individuals, capaços de descobrir i acceptar, en la diferència, elements enriquidors i constructors de societat. La coordinació de l'activitat va estar a càrrec de la psicòloga Betty Puerto i l'actriu Katiuska Robinson. El lloc d'execució va ser el Centre Cívic la Sedeta.

? 19 de Maig, 10 a 12h

Seguint la mateixa línia d'actuació, es va reprendre la dansa, la ceràmica i els jocs teatrals per a donar continuïtat a l'exploració de les aptituds individuals que permeten a cada ésser humà en el seu moment a dia establir relacions de convivència sanes en les quals prevalgui la resolució pacífica i consensuada dels conflictes quotidians. La coordinació de l'activitat va estar a càrrec de la psicòloga Betty Puerto i l'actriu Katiuska Robinson. El lloc d'execució va ser el Centre Cívic la Sedeta.

? 26 de Maig
Marató artística "Per Colòmbia un Cant a la vida"

Des de les 10 del matí fins a passada la mitjanit, es va donar inici a una programació que combino diferents expressions artístiques amb la denúncia de les violacions de drets humans que diàriament es cometen a Colòmbia. La jornada va contar amb exposicions gràfiques, tallers per a nens, mostra de cinema-documental, menjar colombià i llatinoamericana, cercaviles, conta contes colombians i africans, performances, dansa, poesia, set variats concerts amb grups de música afroperuana, funky-fusió, ska, folk i música afrocolombiana, a més de la presentació de coneguts cantautors menjo Chucho Díaz i Daniel Higiènic. Aquest inoblidable esdeveniment va tenir com seu les instal•lacions de la Farinera del Clot.

? 12 de Juny, 19:30h
Xerrada: "Impactes de la indústria petroliera Nord-Sud"

Xerrada, debat sobre els impactes de la indústria petroliera i la resistència popular dels pobles del sud. L'esdeveniment va contar amb la participació de Adelso Gall, representant de l'Associació "d'usuaris camperols de Arauca" (Colòmbia) i María Zapata, representant del grup de treball de Barcelona en la Plataforma ciutadana: "refineria de Balboa NO" (Badajoz). L'organització de l'acte es va fer conjuntament amb la Campanya d'Afectats per Repsol i el Grup de treball de Barcelona en la Plataforma ciutadana: "Refineria de Balboa NO", en les instal•lacions de la Federació Catalana de ONGs per al desenvolupament.

? 14 de Julio, 17h
Taller Lúdic dintre del marc del Projecte Dones Pa'lante

Taller lúdic en el qual es va proposar a través d'exercicis físics de relaxació, explorar les possibilitats d'ésser i somiar de cada individu amb la finalitat d'enfortir la capacitat d'afrontar positivament les seves activitats diàries. El taller serà desenvolupat per la psicòloga Betty Puerto y Katiuska Robinson en la instal•lacions del Centro Civico La Sedeta.

? 8 de Setembre, 19h
Taller sobre elements Jurídics de la llei d'Estrangeria Dintre del marc del Projecte Dones pa'lante

Es va oferir un taller de formació sobre els elements bàsics de la Llei d'estrangeria que permetés a les usuàries conèixer els requisits per a tramitar el permís de residència o treball, la targeta d'estudianta, el procés de reagrupació familiar o les formes d'accés a la regularització de les seves estadía en el país. El lloc de realització de l'activitat va ser la seu de Fedelatina.

? 15 de Setembre, 17h
Taller sobre temes laborals Dintre del marc del Projecte Dones pa' lante

Es va oferir un taller sobre aspectes pràctics de la contractació laboral, els diferents regimenes existents, els convenis col•lectius, l'afiliació i cotització a la seguretat social. L'activitat es va realitzar en les instal•lacions de Fedelatina.

? 19 de Setembre, 19:30h
Xerrada: "Les comunitats de Paz. San José de Apartadó, una experiència de vida enmig de la guerra"

Dos camperols colombians membres de la comunitat de pau de San José de Apartadó, Nohelia Turbequía i Gildardo Turbequía, ens van explicar l'experiència de resistència de la comunitat de pau enmig de la guerra. A pesar del suport internacional que aquesta comunitat rep, els seus membres segueixen patint estigmatización i persecució. Fins a la data la xifra d'assassinats ascendeix a més de 175 persones. La xerrada concloc amb la passada d'un video del director colombià Hollman Morris titulat "No podem guardar silenci". L'acte es porto a terme amb el suport de Solidara-Intersindical i l'Associació Catalana per la pau, en les instal•lacions de la Federació Catalana de ONGs.

? 27 de Setembre, 19:30h
Video debat: "Víctimes i Conflicte a Colòmbia"

Amb la participació de José Antequera, representant del "Moviment de fills i filles per la memòria i contra la impunitat", es va organitzar una xerrada i una mostra de video que va servir com llançament oficial del Moviment a Barcelona. L'esdeveniment va ser realitzat en la sala d'actes de la Casa Elizalde.

? 3 d'Octubre, 21h
Cicle de Documental social colombià

Projecció del documental "Un NOM per a desplaçat" i posterior debat sobre el desplaçament intern, una de les problemàtiques més extenses i crues del conflicte armat colombià. La projecció es porto a terme en el Taller creatiu Art-Mirall.

? 10 d'Octubre, 13h
Acte front la Consulat Colombià a Barcelona en suport a Organitzacions Socials Colombianes

L'Associació camperola de la Vall del ric Cimitarra (ACVC) és una organització legal i legítima que treballa pel desenvolupament de la regió del Magdalena Mig des de fa més deu anys. En els primers dies del mes d'octubre de 2007, l'estat colombià, servint-se d'acusacions infundades, dóna inici a la persecució i detenció de membres de la ACVC; un muntatge impune amb greus conseqüències humanes i jurídiques per a l'Associació. En protesta davant la greu situació de violació de drets humans a les quals es veuen sotmeses les organitzacions socials, es convoca a una mobilització nacional a Colòmbia els dies 10, 11 i 12 d'octubre. En suport a aquesta mobilització, el Col.lectiu Maloka, en associació amb la ACP i la Intersindical CSC llancen un cridat a les organitzacions socials catalanes per a portar a terme a un acte de protesta enfront del consulat colombià en la ciutat de Barcelona.

? 10 d'Octubre, 21h
Cicle de Documental social colombià

Projecció del documental "El ball Vermell" i posterior debat sobre el cas d'extermini de la Unión Patriòtica, organització política legal d'oposició que des de 1985 va sofrir l'assassinat sistemàtic d'al voltant de 3000 militants i simpatitzants. La projecció del documental es porto a terme en el Taller creatiu Art-Mirall.

? 17 d'Octubre, 21h
Cicle de Documental social colombià

Projecció del documental "Adéu Riu" i posterior debat sobre les actuals condicions de marginalitat i oblit en la qual viuen moltes comunitats indígenes els territoris de les quals estan sent usufructuados violentament per multinacionals interessades a obtenir milionaris guanys a partir de l'explotació indiscriminada de les riqueses naturals d'aquests territoris ancestrals. El documental va ser projectat en el Taller creatiu Art-Mirall.

? 24 d'Octubre, 21h
Cicle de Documental social Colombia

Projecció del documental "IPO-CATALUNYA Acompanyament Internacional. Brigades Colòmbia" i posterior debat sobre la situació de estigmatización i persecució que estan vivint les organitzacions camperoles dintre del marc del conflicte armat intern. Es va contar amb la participació d'un dels brigadistas catalans que recentment van visitar la zona del Magdalena Mig on l'Exèrcit nacional amb suport dels paramilitars executen greus violacions dels drets humans en contra de la població civil indefensa. L'acte es va realitzar en el Taller creatiu Art-Mirall.

? 31 d' Octubre, 21h
Cicle de Documental social Colombia

Projecció del documental "Silence Justice" i posterior debat sobre la situació d'indefensió que viuen les organitzacions i defensors de drets humans a Colòmbia al ser senyalitzats i estigmatitzats pel propi govern del president Álvaro Uribe menjo col•laboradors encobertsencobrits dels grups armats al marge de la llei. L'activitat es porto a terme en el Taller creatiu Art-mirall.

? 22, 23, 24 de Novembre
Seminari Internacional: "Economia de les Drogues Il•lícites, escenaris de conflicte i Drets Humans"

L'Oficina de Paz i Promoció dels Drets Humans de la Generalitat de Catalunya, la Fundació CIDOB, el Transnational Insititute i el Col•lectiu Maloka, van organitzar aquest pertinent seminari que va contar amb la participació de ponents experts de caràcter nacional i internacional. Al llarg de tres dies es van abordar i van discutir quatre rellevants temàtiques: "Les noves tendències en l'economia de les drogues il•lícites", "Una mirada regional: l'economia de les drogues des d'Amèrica llatina", "Drogues, conflictes armats i drets humans" i finalment, "Com avançar en les alternatives al prohibicionismo". L'esdeveniment es porto a terme en les instal•lacions de la Fundació CIDOB.

? 30 de Novembre, 19h
Llançament del projecte Dones pa'lante en'l L'Hospitalet de Llobregat

El llançament oficial va tenir com objectivo presentar i difondre massivament el projecte a Barcelona, així com sensibilitzar a la societat catalana sobre la crisi social i política que viu Colòmbia, causa primordial dels actuals fluxos migratoris. D'altra banda, l'esdeveniment va servir per a fer visible al Moviment social de Dones contra la guerra a Colòmbia i els seus esforços per assolir una sortida pacífica al conflicte. La jornada concloc amb un performance sobre dones immigrants, la presentació del grup musical "cubaneo" i un sopar de solidaritat amb mostra de gastronomia colombiana. L'acte va tenir lloc en el centre cultural Collblanc.

Projectes en curs Col•lectiu Maloka 2007

Projecte "Enfortiment del Moviment Social de Dones Contra la Guerra-Mobilització Nacional."

Amb aquest projecte es dóna suport la mobilització anual del moviment de dones contra la guerra a Colòmbia, conformat per l'Organització Femenia Popular i la Ruta Pacífica, a realitzar-se el 25 de novembre, amb el propòsit de visibilizar la situació de violència, empobriment i discriminació que pateixen les dones enmig del conflicte armat en la zona fronterera amb l'Equador, exigint respecte pel cos i vida de les dones i els seus drets, i proposant sortides al conflicte, distintes a l'aprofundiment de la guerra i la militarització de la vida civil i els territoris.
Entitat Financiadora: Agència Catalana de Cooperació.

Projecte "Suport al Observatori international de Pau a Colòmbia"(IPO)

Es busca donar constant suport al projecte que els brigadistas internacionals de IPO desenvolupen a Colòmbia, acompanyant fisica, política i tècnicament a comunitats camperoles organitzades en procés d'autodeterminació. El projecte s'involucra en les diferents etapes del procés d'acompanyament. Es brinda suport per a la formació i capacitació integral dels brigadistas, l'execució en terreny, i posteriorment, es dóna suport la étapa de sensibilització i difusió que IPO com organització porta a terme dintre de la societat catalana al donar a conèixer la realitat que afronten les comunitats camperoles en resistència civil no violenta dintre del marc del conflicte armat. Aquest projecte és executat conjuntament amb l'Associació Catalana per la Pau.
Entitats Financiadoras: Barcelona Solidaria

Projecte "Seminari: Economia de les Drogues il•lícites, Criminalitat Transnacional i Escenaris de Conflicte".

En el marc de les actuacions de l'educació per al desenvolupament del Col•lectiu Maloka en consorci amb el Transnational Institute i el CIDOB, es va proposar realitzar unes jornades amb deu dels millors experts d'Europa i Amèrica Llatina sobre l'economia de les drogues, la criminalitat transnacional i les seves relacions amb la violació de drets humans i els conflictes armats. Es van voler realitzar unes jornades de caràcter internacional en les quals es debatessin ponències davant d'un públic convidado, la comunitat internacional, ONG's i altres actors estratègics. Al llarg de l'acte es tractaran temes àlgids i importants sobre l'anterior problemàtica, així com altres alternatives existents a més del prohibicionismo. Entitat Financiadora: Oficina de Drets Humans de la Generalitat de Catalunya
Entitat Financiadora: Oficina de promoció de la Pau i dels Drets Humans de la Generalitat de Catalunya
Projecte "Recría d'espècies menors (animals de corral) per a la seguretat alimentaria, dintre del procés de dones del sud de Bolívar" (Colòmbia).

El projecte consisteix a cofinançar els projectes de seguretat alimentaria prevists en el Pla d'Intervenció estratègica de la Zona de Desenvolupament Integral (ZDI) del Sud de Bolívar. La ZDI és un procés participatiu de planeación al desenvolupament local, que té el propòsit de gestionar iniciatives socials, comunitàries i productives que permetin als camperols d'aquesta àrea dignificar la seva vida i, a més, mantenir-se en el territori. La ZDI cerca, per tant, generar condicions en el Sud del Bolívar que garanteixin la permanència de les comunitats en el seu territori, a partir de la formulació i aplicació de plans de protecció i d'iniciatives de desenvolupament productiu.
Entitat Financiadora: Agència Catalana de Cooperació.

Projecte "Consolidiación del Oservatori International de Pau a Colòmbia"(IPO)
Entitats Financiadoras: Institut Internacional per la Pau

Projecte "Dones Pa'lante un espai d'acollida, inserció soci-laboral i integració de les dones llatinoamericanes immigrants en la societat catalana".

El projecte de Dones Pa'lante pretén ser un model d'intervenció eficaç amb la condició de facilitar l'acollida, la cohesió i la convivència ciutadana. També es busca amb aquest projecte minimitzar els efectes negatius conseqüència de les dificultats que suposa la instal•lació, falta d'informació i desconeixement del nou entorn.
Entitats Financiadoras: Regiduria d'Immigració del Ajuntament de Barcelona, Institut Catala dels Dons de la Generalitat i Departament de Acció Social i Ciutadania de la Generalitat de Catalunya.

Projecte "Pla d'Ocupació 2007."

Els plans d'ocupació es van formular amb la finalitat de conformar un equip de treball constant que enfortís al Col•lectiu en les seves tasques de formulació, estructuració i seguiment als Projectes de cooperació a Colòmbia, així com en la feina de casa de Sensibilització dintre de Catalunya. D'igual manera, els plans d'ocupació 2007, serveixen com mecanisme de suport constant al Projecte de primera acollida a Dones Immigrants a Catalunya que el Col.lectiu Maloka Colòmbia porta a terme.
Entitats Financiadoras: Servei de Ocupació de Catalunya

Projecte "Observació i acompanyament internacional a comunitats camperoles en situació de vulnerabilitat en el context del conflicte polític, social i armat colombià"